Publikacje
Podręczniki
W Polsce początkowo dla celów samokształceniowych, głównie sióstr zakonnych zajmujących się chorymi, tłumaczone były z języków obcych niewielkie opracowania mające charakter przewodników. Zawierały one praktyczne wskazówki np: dotyczące utrzymania higieny chorych i pomieszczeń, jak postępować z chorym zakaźnie aby nie dopuścić do rozszerzania się infekcji na inne osoby. Ich autorami byli lekarze. Najstarsze opracowanie nosiło datę wydania 1838 i był to: Podręcznik pielęgnowania chorych autorstwa CE. Gedicka. Przekładu z języka niemieckiego dokonał dr Ludwik Gąsiorowski.
Autorem kolejnego podręcznika był dr Billroth. Nosił on tytuł O pielęgnowaniu chorych w domu i szpitalu. (S. Poznańska Pielęgniarstwo wczoraj i dziś s.83)
W 1977r w Warszawie wydany został Podręcznik Pielęgnowania chorych, którego autorką była Florentyna Lees. (J. Kaniewska – Iżycka Rozwój pielęgniarstwa w Polsce do roku 1950 cz. I s.45) Stopniowo zaczęły powstawać podręczniki polskich autorów. Były to przykładowo:
- K. Grygorowicz, Praktyczna nauka opatrywania przypadkowych skaleczeń i ran oraz pielęgnowanie chorych. ( 1863)
- K. Dobrski, Pielęgnowanie chorych.
- dr Seweryn Sterling, Pielęgnowanie chorych. (1894)
- dr Józef Starzewski, Pielęgnowanie chorych. (1911)
- dr Wacław Bichler, Pomoc doraźna w wypadkach nagłych, pielęgniarstwo oraz krótki zarys fizjologii. 1911 (M. Paciorek, Polskie podręczniki [w] B. Urbanek red. Zawód pielęgniarki….s.229.
- dr Józef Zawadzki, Zarys Pielęgniarstwa (ukazał się w Warszawie, Krakowie i Lwowie w 1920r)
- dr Bronisław Handelsman, Krótki zarys pielęgniarstwa (1920)
Warto wspomnieć, że w książce S. Sterlinga oprócz omówienia zadań pielęgniarek znalazło się sformułowanie określające cechy fizyczne i psychiczne jakie powinny posiadać pielęgniarki - co stanowiło novum.
Następne wydania podręczników stopniowo poszerzały zakres przekazywanej wiedzy medycznej wiążąc ją z czynnościami pielęgniarek. Sam proces zdobywania wiedzy początkowo polegał na samokształceniu, w czym pomocne były podręczniki, następnie przybierał formę kursów, a potem regularnego kształcenia w szkole. Z biegiem czasu lekarze docenili wagę lepszego przygotowania pielęgniarek, bo przyczyniało się to do uzyskiwania szybszego powrotu do zdrowia osób chorych. Akceptacja środowiska lekarskiego dla sprawy kształcenia pielęgniarek zaowocowała poparciem idei tworzenia szkół zawodowych kształcących pielęgniarki i to nie tylko osób zakonnych ale i świeckich. Przy uruchamianiu pierwszych szkół pomagały nam pielęgniarki amerykańskie potem i angielskie mające już doświadczenia ze swoich krajów.
Wzrastająca liczba osób uczących się zawodu w pewnym stopniu zwiększyła zapotrzebowanie na wiedzę nie tylko z pielęgniarstwa i medycyny ale i innych dziedzin. I tak Helen Bridge, pierwsza dyrektorka Warszawskiej Szkoły Pielęgniarstwa (WSP) opracowała Pogadanki o Etyce (1928).Należy podkreślić fakt, iż wiedza tam zawarta, mimo upływu lat, nie straciła aktualności i służy nadal nauczycielom oraz uczniom uczącym się tego przedmiotu.
Dziewięć lat później dwie nauczycielki pracujące w WSP, Teresa Kulczyńska i Hanna Chrzanowska opracowały podręcznik poświęcony technice wykonywania zabiegów pielęgniarskich, (1937).
W tym samym czasie ukazały się następujące książki napisane przez lekarzy:
- Podręcznik pielęgniarstwa i ratownictwa ,autorstwa Antoniego Fiumela, który doczekał się kilku wydań (1934,1936,1939r) oraz
- Podręcznik pielęgnowania chorych w chorobach wewnętrznych - Jana Fenczyna również wydawany wielokrotnie nawet po II wojnie światowej.
W okresie trwania II wojny światowej i okupacji hitlerowskiej nie wydawano żadnych podręczników, a szkoły pielęgniarstwa, poza jedną w Warszawie, zostały zamknięte.
Pierwszą pozycją wydaną po wojnie dla uczennic szkół pielęgniarstwa był podręcznik
- Zabiegi pielęgniarskie pod red. Teresy Kulczyńskiej i Hanny Chrzanowskiej (1947)
- Podręcznik pielęgniarstwa - Teresy Kulczyńskiej (1951)
- Podręcznik dla pielęgniarek operacyjnych i opatrunkowych, prof. S. M. Rublowa (1953)
- Pielęgniarstwo ogólne – Stefanii Wołynki ( siedem kolejnych wydań)
W związku z szybkim rozwojem różnych dziedzin medycyny i powstawaniu oddziałów i przychodni specjalistycznych w których zatrudniane były pielęgniarki, pojawiło się zapotrzebowanie na podręczniki z różnych dziedzin. Odpowiedzią na nie było wydanie podręcznika pt: Pielęgniarstwo Specjalistyczne pod red. Racheli Hutner (1967 i 1968)
- Pielęgniarstwo w otwartej opiece zdrowotnej – Hanny Chrzanowskiej i Kazimiery Skobyłko (1960,1964,1966,1973)
- Pielęgniarstwo rehabilitacyjne, Alice Morrissey (1968)
- Opieka nad zdrowiem pracowników w środowisku pracy. Dwutomowy podręcznik dla pielęgniarek
pod red. Barbary Dobrowolskiej i Elżbiety Mielczarek-Pankiewicz.
Mieliśmy też wiele ciekawych podręczników autorów zagranicznych dotyczących pielęgniarstwa: kardiologicznego, neurologicznego, chirurgicznego, potrzeb zdrowotnych ludzi starych itp.
Nie sposób wyliczyć tu wszystkich pozycji jakie się ukazały, bo było ich bardzo dużo.
Od końca lat sześćdziesiątych zaczęły powstawać wydziały pielęgniarstwa w Akademiach Medycznych, które zgodnie z ówczesnymi wymaganiami, umożliwiały zdobycie wyższego wykształcenia nauczycielom średnich szkół medycznych oraz kierowniczej kadrze pielęgniarskiej.
Poważnym wyzwaniem dla wykładowców wydziałów pielęgniarskich stało się przygotowanie podręczników dla studentów. Większość opracowań powstała w pierwszej wyższej uczelni w Lublinie. Były to:
- Dr n. hum. Barbary Dobrowolskiej, Metodyka nauczania przedmiotów pielęgniarskich (1976)
- Wybrane zagadnienia pracy nauczyciela zawodu. Skrypt dla studentów pod red. mgr Marii Kosińskiej.
- Organizacja pracy pielęgniarskiej. Skrypt dla studentów wydziałów pielęgniarskich. mgr Heleny Lenartowicz.
- Wybrane zagadnienia z pielęgniarstwa klinicznego tomy I-VII pod red. Doc. dr hab. med. Laury Wołowickiej (1985)
- Pielęgniarstwo społeczne. Skrypt dla studentów wydziałów pielęgniarstwa pod red. dr Barbary Dobrowolskiej.
- Podstawy naukowe diagnozy pielęgniarskiej pod red. mgr Zofii Butrym (1986)
- Proces pielęgnowania. Model samodzielnego, całościowego, ciągłego pielęgnowania. Skrypt dla studentów wydziałów pielęgniarstwa (1989)
Lata dziewięćdziesiąte XX wieku przyniosły dalsze, zasadnicze zmiany w systemie kształcenia pielęgniarek. Zlikwidowane zostały szkoły zawodowe kształcące personel na poziomie średnim. Kształcenie pielęgniarek i położnych zostało przeniesione do Akademii Medycznych i innych uczelni państwowych i prywatnych gdzie otwierane zostały wydziały /oddziały pielęgniarstwa lub katedry pielęgniarstwa/. Osoby kończące naukę uzyskiwały wyższe wykształcenie i tytuł licencjata. Istnieją też możliwości zdobywania magisterium i doktoratu. Dla potrzeb studentów tych uczelni powstawały i powstają bardzo liczne podręczniki z dziedziny etyki, organizacji pracy pielęgniarskiej, metodologii badań w pielęgniarstwie i innych dziedzin.
Podręczniki nie są jedynym rodzajem opracowań służącym do samokształcenia. W latach osiemdziesiątych ukazało się kilkanaście pozycji wydawnictw popularno naukowych w Bibliotece Pielęgniarki. Powstały opracowania poświęcone historii pielęgniarstwa, szkół pielęgniarstwa i szpitali. Pojawiła się bogata literatura faktu omawiająca losy pielęgniarek w okresie wojny, wspomnienia z pobytów w obozach, biografie zasłużonych pielęgniarek, a także encyklopedie pielęgniarskie i kalendaria.
Opracowała Barbara Dobrowolska
|
|
|||
Der Praktische Hausarzt, 1901r. |
Der Praktische Hausarzt,1901r. | Der Praktische Hausarzt, 1901r. |
Pielęgnowanie chorych (własność prywatna), 1912r. |
Nauka położnictwa dla użytku położnych – dr Stanisław Dobrowolski, 1912r. |
|
||||
Krótki zarys pielęgniarstwa (własność prywatna), 1920 |
Krankenpflege-Lehrbuch, 1920 | Nowe lecznictwo przyrodnicze Tom I | Nowe lecznictwo przyrodnicze Tom II | Texbook of the Principles and Practice of Nursin, 1922 |
|
|
|||
Pogadanki o etyce, Helen L. Bridge (własność prywatna), 1928 |
Istota i zakres służby społecznej, H. Radlińska, 1928 | Szkoła pielęgniarstwa przy szpitalu starozakonnych w Warszawie, 1928 | Jak należy odżywiać się i zachowywać w chorobach serca, 1931 | Powstanie i rozwój pielęgniarstwa społecznego |
|
|
|
||
Florencja Nightingale (własność prywatna) | Współczesne pielęgniarstwo polskie, 1937 |
Zabiegi pielęgniarskie | Zabiegi pielęgniarskie, 1938 |
Podręcznik pielęgnowania chorych, J. Fenczyn, 1938 | Podręcznik pielęgnowania chorych, J. Fenczyn, 1938 | Vade-Mecum Pielęgniarki, 1944 | Vade-Mecum Pielęgniarki, 1944 |
|
|
|
O liczebności personelu lekarskiego i pielęgniarskiego w szpitalach i klinikach, 1945 | Bellevue 1873-1923, 1946 | Rola zawodu pielęgniarskiego w dobie obecnej, N. Łyżwańska, 1948 |
Trzy Pielęgniarki (Florencja Nightingale, Katarzyna Bakunina, Zofia Szlenkierówna), 1959 |
Podręcznik pielęgniarstwa |
Pielęgniarka, Krzysztof Przecławski, 1964 | Cztery lata ostrego dyżuru, 1965 |
Technika zabiegów pielęgniarskich | Technika zabiegów pielęgniarskich |
|
|||
Pielęgniarstwo w otwartej opiece zdrowotnej, H. Chrzanowska, K. Skobyłko, 1976 | Płomień nadziei, 1980 |
Macierzyńska miłość życia, Teksty o Stanisławie Leszcznskiej, 1984 |
Służba Zdrowia Warszawy w walce z Okupantem 1939-1945 |
W hołdzie Hannie Chrzanowskiej | Przeżyłam...Lwów-Warszawa 1939-1946 (Wanda Ossendowaka) |
|
||
Humanizm w pielęgniarstwie, 1997 |
Pochylone nad człowiekiem |
|
|||
Szkoła Pielęgniarstwa PCK w Warszawie (1929-1944), 2003 |
Powstanie i działalność PCK. 1912-1951 |
PCK w latach 1914-2004, M. Ł. Cichocka, 2006 | Polska Służba Zdrowia w Powstaniach Narodowych 1794-1944 Tom I i II |
|
|||
Ty, Panie, wskazujesz mi drogę, U. Perkowska, 2005 | Niezwykłe życie Wandy Woźniak, E. Ostrowska, 2007 |
W kręgu opiekuńczego czepka, |
Dzieje pielęgniarstwa w Krakowie |
|
|
|||
Zagadnienia zawodowe pielęgniarstwa na tle historycznym, Alicja Maksymowicz |
Pielęgniarstwo wczoraj i dziś, Stefania Poznańska |
Rozwój pielęgniarstwa w Polsce do roku 1950, Jadwiga Kaniewska-Iżycka, 1988 |
Polskie pielęgniarstwo 1923-1939, Irena Wrońska, 1994 |
Materiały Historyczne Pielęgniarstwa Polskiego. Przyczynek do dziejów pielęgniarstwa polskiego XX wieku, Barbara Dobrowolska 2013 |